Filmy nowe zostały podzielone na następujące sekcje:
I. HIGHLIGHTS - galowe pokazy najnowszych głośnych tytułów, premiery nowych filmów wielkich reżyserów, gwiazdy.
II. SPECTRUM - panorama współczesnego kina amerykańskiego, nowe filmy fabularne: "filmy środka", filmy znanych twórców, nowe talenty, ciekawe zjawiska (15 tytułów, między innymi Don’t Go in the Woods w reżyserii Vincenta D’Onofrio).
III. AMERICAN DOCS - filmy dokumentalne: najważniejsze produkcje sezonu, w dużej mierze ukazujące oblicze Ameryki, ale i obrazy realizowane przez Amerykanów w innych zakątkach świata, podejmujące wszelkie tematy (15 tytułów, tu film Stevena Soderbergha o niedocenianym artyście, Spaldingu Grayu, And Everything Is Going Fine).
IV. ON THE EDGE - odkrycia, eksperymenty, filmy autorskie, często "na granicy" dotychczas uznanych form i dopuszczalnych treści (5 tytułów, choćby hipnotyczne Double Tide Sharon Lockhart).
Filmy, które będą miały na festiwalu polskie premiery w sekcjach SPECTRUM i AMERICAN DOCS, wezmą udział w konkursie; zostaną poddane ocenie widzów i będą ubiegać się o nagrodę publiczności w dwóch kategoriach: film fabularny (10 000 dolarów) i dokumentalny (5 000 dolarów).
Ponadto dwie sekcje przeglądowo-sentymentalne:
V. DEKADA NIEZALEŻNYCH - 15 niezależnych filmów amerykańskich, które "grasowały" na naszych ekranach w ostatnich dziesięciu latach. Filmy znane mniej lub bardziej, ale cenione i wyznaczające nurty do dziś obecne w kinie; najważniejsze nazwiska, czyli na przykład: Gus van Sant, Jim Jarmusch, Wes Anderson, Darren Aronofsky.
VI. ZAGRAJ TO JESZCZE RAZ, SAM (EVERGREENS, czyli klasyka klasyki) - 10 tytułów z pełnego przekroju kina amerykańskiego: od Chaplina do Allena przez Przeminęło z wiatrem, Casablancę, Obywatela Kane'a, Bonnie i Clyde i inne…
Retrospektywy
W ramach pierwszej edycji AFF odbyła się pełna retrospektywa twórczości Johna Cassavetesa (1929-1989) - reżysera, aktora i scenarzysty, który obok Orsona Wellesa jest najwybitniejszym niezależnym filmowcem działającym w obrębie kina amerykańskiego. Do jego najciekawszych filmów należą: Cienie (Shadows, 1959), Twarze (Faces, 1968), Kobieta pod presją (A Woman under the Influence, 1974) czy Premiera (Opening Night, 1977).
Więcej o retrospektywie Johna Cassavetesa >