English
Opis filmu
Seanse
24 lipca, 09:45
31 lipca, 15:45
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
zielone: 29
żółte: 31
czerwone: 68
brak metek udostępnionych
Historia/e kina (I)
Histoire(s) du cinéma (I)
reż. Jean-Luc Godard / Francja, Szwajcaria 1988 / 93’
1A: Wszystkie historie / Toutes les histoires
1B : Samotna historia / Une histoire seule
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard

Opis filmu

Rok ukończenia przez Godarda Histoire(s) du cinéma, 1998, porównać można do 1960, w którym premierę miało À bout de souffle. Film ten (o ile w odniesieniu do tego dzieła wypada używać tego określenia) w szerokim odczuciu rozpoczął nowy okres w twórczości Godarda, który jednocześnie otwiera nową epokę w historii kina i sztuk wizualnych. Zarazem, Histoire(s) zachęciły do nowego spojrzenia na całą jego twórczość jako na dzieło teoretyka i praktyka montażu. Filmy z lat dziewięćdziesiątych, takie jak Hélas pour moi, Allemagne 90 neuf zéro czy JLG/JLG, które w momencie premiery spotkały się przeważnie z niechęcią krytyków, teraz ujawniły swój charakter jako kamienie milowe na szlaku prowadzącym do Histoire(s). Histoire(s) to najdłuższy film Godarda, gdyż tworzony był przez dziesięć lat (1988-98) i trwa aż 265 minut. Jest to również najobszerniejsze dzieło w jego dorobku w sensie ilości i różnorodności źródeł, z których autor korzysta. Ze wszystkich filmów Godarda, Histoire(s) miały też najdłuższy okres inkubacji, gdyż pomysł ich realizacji pojawił się już w latach siedemdziesiątych. Seria składa się z ośmiu części. Każda z tych części ma dominujący temat, na przykład ‘historia kina europejskiego’ czy ‘wielkość Hitchcocka’ albo ‘powołanie kina’. Zarazem nawiązuje do innych części dzieła, co zaznaczone jest powracaniem tych samych tytułów w różnych epizodach, wielokrotnym używaniem w nich tych samych dzieł malarskich i fragmentów filmów, albo różnych fragmentów, ale pochodzących z tych samych filmów, jak również korzystanie z ‘refrenów’ muzycznych. Histoire(s) oparte są na metodzie łączenia filmów oddalonych od siebie, której pionierem był twórca francuskiej filmoteki, Henri Langlois, tyle że zamiast łączyć dwa czy trzy całe filmy, Godard łączy niezliczoną ilość ich fragmentów i wedle bardzo dużej ilości kryteriów. Ostateczny efekt tej metody to poczucie, że film Godarda jest dziełem bardzo spójnym i oryginalnym – nikt w kinie przed nim czegoś w tym stylu nie dokonał.

Ewa Mazierska

1A: Toutes les histoires

1A: Wszystkie historie

Czas projekcji: 52 min.

Format: wideo.

 

1B: Une Histoire seule

1B: Samotna historia

Czas projekcji: 42 min.

Format: wideo.

 

2A: Seul le cinéma

2A: Tylko kino

Obsada: Jean-Luc Godard, Serge Daney, Julie Delpy.

Czas projekcji: 26 min.

Format: wideo, beta stereo.

 

2B: Fatale beauté

2B: Zabójcze piękno

Obsada: Sabine Azéma. 

Czas projekcji: 28 min.

Format: wideo, beta stereo.

 

3A: La Monnaie de l’absolu

3A: Waluta absolutu

Obsada: Alain Cuny.  

Czas projekcji: 26 min.

Format: wideo. 

 

3B: Une Vague nouvelle

3B: Nowa fala

Czas projekcji: 27 min.

Format: wideo.

 

4A: Le Contrôle de l’univers

4A: Kontrola wszechświata

Obsada: Alain Cuny.  

Czas projekcji: 27 min.

Format: wideo.

 

4B: Les Signes parmi nous

Znaki między nami

Czas projekcji: 34 min.

Format: wideo.

Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
PWŚCPSN
1819 20 21 22 23 24
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2011
aff@snh.org.pl
www.americanfilmfestival.pl
realizacja: Pracownia Pakamera