Histoire(s) du cinéma (I)
reż. Jean-Luc Godard
/
Francja, Szwajcaria 1988
/
93’
1A: Wszystkie historie / Toutes les histoires
1B : Samotna historia / Une histoire seule
napisy: polskie i angielskie
Opis filmuRok ukończenia przez Godarda Histoire(s) du cinéma, 1998, porównać można do 1960, w którym premierę miało À bout de souffle. Film ten (o ile w odniesieniu do tego dzieła wypada używać tego określenia) w szerokim odczuciu rozpoczął nowy okres w twórczości Godarda, który jednocześnie otwiera nową epokę w historii kina i sztuk wizualnych. Zarazem, Histoire(s) zachęciły do nowego spojrzenia na całą jego twórczość jako na dzieło teoretyka i praktyka montażu. Filmy z lat dziewięćdziesiątych, takie jak Hélas pour moi, Allemagne 90 neuf zéro czy JLG/JLG, które w momencie premiery spotkały się przeważnie z niechęcią krytyków, teraz ujawniły swój charakter jako kamienie milowe na szlaku prowadzącym do Histoire(s). Histoire(s) to najdłuższy film Godarda, gdyż tworzony był przez dziesięć lat (1988-98) i trwa aż 265 minut. Jest to również najobszerniejsze dzieło w jego dorobku w sensie ilości i różnorodności źródeł, z których autor korzysta. Ze wszystkich filmów Godarda, Histoire(s) miały też najdłuższy okres inkubacji, gdyż pomysł ich realizacji pojawił się już w latach siedemdziesiątych. Seria składa się z ośmiu części. Każda z tych części ma dominujący temat, na przykład ‘historia kina europejskiego’ czy ‘wielkość Hitchcocka’ albo ‘powołanie kina’. Zarazem nawiązuje do innych części dzieła, co zaznaczone jest powracaniem tych samych tytułów w różnych epizodach, wielokrotnym używaniem w nich tych samych dzieł malarskich i fragmentów filmów, albo różnych fragmentów, ale pochodzących z tych samych filmów, jak również korzystanie z ‘refrenów’ muzycznych. Histoire(s) oparte są na metodzie łączenia filmów oddalonych od siebie, której pionierem był twórca francuskiej filmoteki, Henri Langlois, tyle że zamiast łączyć dwa czy trzy całe filmy, Godard łączy niezliczoną ilość ich fragmentów i wedle bardzo dużej ilości kryteriów. Ostateczny efekt tej metody to poczucie, że film Godarda jest dziełem bardzo spójnym i oryginalnym – nikt w kinie przed nim czegoś w tym stylu nie dokonał. Ewa Mazierska 1A: Toutes les histoires 1A: Wszystkie historie Czas projekcji: 52 min. Format: wideo.
1B: Une Histoire seule 1B: Samotna historia Czas projekcji: 42 min. Format: wideo.
2A: Seul le cinéma 2A: Tylko kino Obsada: Jean-Luc Godard, Serge Daney, Julie Delpy. Czas projekcji: 26 min. Format: wideo, beta stereo.
2B: Fatale beauté 2B: Zabójcze piękno Obsada: Sabine Azéma. Czas projekcji: 28 min. Format: wideo, beta stereo.
3A: La Monnaie de l’absolu 3A: Waluta absolutu Obsada: Alain Cuny. Czas projekcji: 26 min. Format: wideo.
3B: Une Vague nouvelle 3B: Nowa fala Czas projekcji: 27 min. Format: wideo.
4A: Le Contrôle de l’univers 4A: Kontrola wszechświata Obsada: Alain Cuny. Czas projekcji: 27 min. Format: wideo.
4B: Les Signes parmi nous Znaki między nami Czas projekcji: 34 min. Format: wideo. |
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|