|
Uważaj z prawej
Keep Your Right Up / Soigne ta droite ou Une place sur la terre
reż. Jean-Luc Godard
/
Francja 1987
/
82’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard
2 razy 50 lat kina francuskiego,
Alphaville, czyli dziwne przygody Lemmy’ego Cautiona,
Armida,
British Sounds,
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk,
Chinka,
Co złego dzieje się ze światem,
Detektyw,
Do Thomasa Wainggai (Epizod filmu Przeciw zapomnieniu),
Do utraty tchu,
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej,
Dzieci bawią się w Rosję,
Dzieciństwo sztuki,
Film jak inne,
Film Socjalizm,
Francja, zabawa dwojga dzieci (I),
Francja, zabawa dwojga dzieci (II),
Historia wody,
Historia/e kina (I),
Historia/e kina (II),
Historia/e kina (III),
Imię Carmen,
Jak leci?,
Jeden plus jeden,
JLG/JLG – Autoportret grudniowy,
Kamera-oko ,
Karabinierzy,
Katastrofa,
Kino-ulotki,
Kobieta jest kobietą,
Kobieta zamężna,
Kokietka,
Król Lear,
Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół ,
Lenistwo (epizod w Siedem grzechów głównych),
List do Freddy’ego Buache,
List do Jane,
Made in USA,
Métamorphojean,
Męski, żeński: 15 scen z życia ,
Miłość (w) Miłość i wściekłość ,
Modlitwy za refuseników,
Modlitwy za refuseników (2),
Montparnasse-Levallois,
Mozart na zawsze,
Na moje nieszczęście,
Nadzieja / Mikrokosmos ,
Nasza muzyka,
Niemcy, rok 90 – punkt zero,
Notatki na temat filmu Zdrowaś Mario,
Nowa fala,
Numer dwa,
Operacja ‘beton’,
Osobliwa szajka,
Ostatnie słowo,
Pasja,
Plus Oh!,
Pochwała miłości,
Początek XXI wieku,
Pogarda,
Powrót Charlotte,
Pozdrawiam cię, Sarajewo,
Pravda,
Prawdziwy fałszywy paszport,
Quand la gauche sera au pouvoir,
Radosna wiedza,
Ratuj się kto może,
Reklamy dla Girbaud,
Scenariusz do Ratuj się kto może,
Scenariusz filmu Pasja,
Służąca do wszystkiego,
Spotkanie z Woodym Allenem,
Stare miejsce,
Szalony Piotruś,
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (I),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (II),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (III),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (IV),
Tu i wszędzie,
Utopie,
Uważaj z prawej,
W hołdzie Erykowi Rohmerowi,
W mroku czasów (w) Dziesięć minut później: wiolonczela,
Walki we Włoszech,
Weekend,
Wiatr ze wschodu,
Wielki oszust (w:) Najpiękniejsze oszustwa świata,
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego,
Włodzimierz i Róża,
Wolność i ojczyzna,
Wszyscy się przechadzaliśmy,
Wszystko w porządku,
Wybrane momenty z historii kina,
Zapłata z góry albo miłość w roku 2000,
Zdrowaś Mario,
Zmienić obraz,
Żołnierzyk,
Żyć własnym życiem
Obsada
Jean-Luc Godard (The Idiot or The Prince), Jacques Villeret (The Individual), François Perier (człowiek), Jane Birkin ( The Grasshopper, The Rita Mitsouko
nagrody
Louis Delluc Prize, 1987
Opis filmu
Jeden plus jeden 20 lat później – tak najprościej podsumować można ten film. W obu dziełach bowiem sceny z życia przeplatają się z rejestracją nagrania płyty. Ale Jeden plus jeden część niemuzyczna odnosiła się do społecznych ruchów, w Uważaj z prawej zaś postacie działają jako jednostki, a ich działania wydają się przypadkowe i pozbawione konsekwencji. Także Les Rita Misouko jest dużo mniejszym zespołem niż Rolling Stonesi. Film jest krytyką kapitalizmu, co ilustruje epizod, w którym mężczyzna zwany Mrówką, pracujący jako ogrodnik, spotyka swą dawną znajomą, Cykadę. Ta opowiada Mrówce o swym ślubie z milionerem, dodając, że przed uroczystością zamierza nabyć luksusowe stroje. Na zakończenie rozmowy Mrówka prosi Cykadę, by ta zadzwoniła do pana La Fontaine’a i powiedziała mu, że jest dupkiem. Epizod ów jest uwspółcześnioną wersją bajki o cykadzie (polskim koniku polnym) i mrówce, tyle że w wersji oryginalnej cykada ukarana była za lenistwo i lekkomyślność, a mrówka nagrodzona za pracowitość i zapobiegliwość, a w późnym kapitalizmie „cykady” przez okrągły rok jeżdżą luksusowymi samochodami, a pracowite „mrówki” wędrują od jednego kiepsko płatnego zajęcia do drugiego.
Ewa Mazierska
|
|
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|