|
Męski, żeński: 15 scen z życia
Masculine, Feminine: In 15 Acts / Masculin féminin: 15 faits précis
reż. Jean-Luc Godard
/
Francja, Szwecja 1966
/
110’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard
2 razy 50 lat kina francuskiego,
Alphaville, czyli dziwne przygody Lemmy’ego Cautiona,
Armida,
British Sounds,
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk,
Chinka,
Co złego dzieje się ze światem,
Detektyw,
Do Thomasa Wainggai (Epizod filmu Przeciw zapomnieniu),
Do utraty tchu,
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej,
Dzieci bawią się w Rosję,
Dzieciństwo sztuki,
Film jak inne,
Film Socjalizm,
Francja, zabawa dwojga dzieci (I),
Francja, zabawa dwojga dzieci (II),
Historia wody,
Historia/e kina (I),
Historia/e kina (II),
Historia/e kina (III),
Imię Carmen,
Jak leci?,
Jeden plus jeden,
JLG/JLG – Autoportret grudniowy,
Kamera-oko ,
Karabinierzy,
Katastrofa,
Kino-ulotki,
Kobieta jest kobietą,
Kobieta zamężna,
Kokietka,
Król Lear,
Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół ,
Lenistwo (epizod w Siedem grzechów głównych),
List do Freddy’ego Buache,
List do Jane,
Made in USA,
Métamorphojean,
Męski, żeński: 15 scen z życia ,
Miłość (w) Miłość i wściekłość ,
Modlitwy za refuseników,
Modlitwy za refuseników (2),
Montparnasse-Levallois,
Mozart na zawsze,
Na moje nieszczęście,
Nadzieja / Mikrokosmos ,
Nasza muzyka,
Niemcy, rok 90 – punkt zero,
Notatki na temat filmu Zdrowaś Mario,
Nowa fala,
Numer dwa,
Operacja ‘beton’,
Osobliwa szajka,
Ostatnie słowo,
Pasja,
Plus Oh!,
Pochwała miłości,
Początek XXI wieku,
Pogarda,
Powrót Charlotte,
Pozdrawiam cię, Sarajewo,
Pravda,
Prawdziwy fałszywy paszport,
Quand la gauche sera au pouvoir,
Radosna wiedza,
Ratuj się kto może,
Reklamy dla Girbaud,
Scenariusz do Ratuj się kto może,
Scenariusz filmu Pasja,
Służąca do wszystkiego,
Spotkanie z Woodym Allenem,
Stare miejsce,
Szalony Piotruś,
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (I),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (II),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (III),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (IV),
Tu i wszędzie,
Utopie,
Uważaj z prawej,
W hołdzie Erykowi Rohmerowi,
W mroku czasów (w) Dziesięć minut później: wiolonczela,
Walki we Włoszech,
Weekend,
Wiatr ze wschodu,
Wielki oszust (w:) Najpiękniejsze oszustwa świata,
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego,
Włodzimierz i Róża,
Wolność i ojczyzna,
Wszyscy się przechadzaliśmy,
Wszystko w porządku,
Wybrane momenty z historii kina,
Zapłata z góry albo miłość w roku 2000,
Zdrowaś Mario,
Zmienić obraz,
Żołnierzyk,
Żyć własnym życiem
Obsada
Jean-Pierre Léaud, Chantal Goya, Marlène Jobert, Michel Debord, Catherine-Isabelle Duport, Brigitte Bardot, Antoine Bourseiller
nagrody
Berlin IFF 1966 – Silver Berlin Bear for best actor, honorable mention, Youth Film Award
Opis filmu
Męski, żeński otwiera tak zwany „socjologiczny” czy też „antropologiczny” okres w twórczości Godarda. To hybryda filmu fabularnego i studium socjologicznego. Zapowiedzią tego jest już tytuł: Męski, żeński: 15 scen z życia (w oryginale: 15 ścisłych faktów), który każe się spodziewać historii miłosnej, jak w Kobiecie i mężczyźnie Leloucha, ale zarazem wskazuje na obecność dyskursu naukowego. „Ścisłe fakty” trudno w tym filmie policzyć, bo Godard skacze od jednego do drugiego, numerując sekwencje na różne sposoby. Socjologiczny charakter filmu oddają też wywiady z bohaterami i przeplatanie panoram ze zbliżeniami. Fakty odnoszą się w pierwszym rzędzie do Paula, który dopiero co wyszedł z wojska, rozpoczął pierwszą pracę, a teraz szuka dachu nad głową i miłości, którą ostatecznie obdarza początkującą piosenkarkę. Szuka on również sensu życia. Dążenia te Godard przedstawia w lekki, komediowy wręcz sposób, by jednak na końcu diametralnie zmienić ton historii. Męski, żeński uchodzi za jeden z najbardziej urokliwych filmów Godarda, w czym duża zasługa młodych aktorów: Jean-Pierre’a Léauda, Chantal Goyi i Catherine-Isabelle Duport.
Ewa Mazierska
|
|
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|