|
Żyć własnym życiem
My Life to Live / Vivre sa vie: Film en douze tableaux
reż. Jean-Luc Godard
/
Francja 1962
/
85’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard
2 razy 50 lat kina francuskiego,
Alphaville, czyli dziwne przygody Lemmy’ego Cautiona,
Armida,
British Sounds,
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk,
Chinka,
Co złego dzieje się ze światem,
Detektyw,
Do Thomasa Wainggai (Epizod filmu Przeciw zapomnieniu),
Do utraty tchu,
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej,
Dzieci bawią się w Rosję,
Dzieciństwo sztuki,
Film jak inne,
Film Socjalizm,
Francja, zabawa dwojga dzieci (I),
Francja, zabawa dwojga dzieci (II),
Historia wody,
Historia/e kina (I),
Historia/e kina (II),
Historia/e kina (III),
Imię Carmen,
Jak leci?,
Jeden plus jeden,
JLG/JLG – Autoportret grudniowy,
Kamera-oko ,
Karabinierzy,
Katastrofa,
Kino-ulotki,
Kobieta jest kobietą,
Kobieta zamężna,
Kokietka,
Król Lear,
Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół ,
Lenistwo (epizod w Siedem grzechów głównych),
List do Freddy’ego Buache,
List do Jane,
Made in USA,
Métamorphojean,
Męski, żeński: 15 scen z życia ,
Miłość (w) Miłość i wściekłość ,
Modlitwy za refuseników,
Modlitwy za refuseników (2),
Montparnasse-Levallois,
Mozart na zawsze,
Na moje nieszczęście,
Nadzieja / Mikrokosmos ,
Nasza muzyka,
Niemcy, rok 90 – punkt zero,
Notatki na temat filmu Zdrowaś Mario,
Nowa fala,
Numer dwa,
Operacja ‘beton’,
Osobliwa szajka,
Ostatnie słowo,
Pasja,
Plus Oh!,
Pochwała miłości,
Początek XXI wieku,
Pogarda,
Powrót Charlotte,
Pozdrawiam cię, Sarajewo,
Pravda,
Prawdziwy fałszywy paszport,
Quand la gauche sera au pouvoir,
Radosna wiedza,
Ratuj się kto może,
Reklamy dla Girbaud,
Scenariusz do Ratuj się kto może,
Scenariusz filmu Pasja,
Służąca do wszystkiego,
Spotkanie z Woodym Allenem,
Stare miejsce,
Szalony Piotruś,
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (I),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (II),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (III),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (IV),
Tu i wszędzie,
Utopie,
Uważaj z prawej,
W hołdzie Erykowi Rohmerowi,
W mroku czasów (w) Dziesięć minut później: wiolonczela,
Walki we Włoszech,
Weekend,
Wiatr ze wschodu,
Wielki oszust (w:) Najpiękniejsze oszustwa świata,
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego,
Włodzimierz i Róża,
Wolność i ojczyzna,
Wszyscy się przechadzaliśmy,
Wszystko w porządku,
Wybrane momenty z historii kina,
Zapłata z góry albo miłość w roku 2000,
Zdrowaś Mario,
Zmienić obraz,
Żołnierzyk,
Żyć własnym życiem
Obsada
Anna Karina, Sady Rebot, André S. Labarthe, Peter Kassovitz, Jacques Florency, Monique Messine, Gilles Quéant, Brice Parrain
nagrody
Venice IFF 1962 – nagroda specjalna jury, nagroda im. Pasinettiego / Special Jury Prize, Pasinetti Award
Opis filmu
Żyć własnym życiem należy do najbardziej cenionych filmów z nowofalowego okresu Godarda. Budzi on niesłabnący zachwyt ze względu na paradoksalne połączenie ascezy i bogactwa. Prosta, wręcz archetypiczna, jest jego fabuła i sposób opowiadania. Godard ominął psychologię bohaterki, młodej kobiety, która marzyła, by zostać aktorką, a skończyła jako prostytutka, i zrezygnował z tego, co służy wyciskaniu łez u widzów. Ponadto, historię Nany Godard umieścił w wyrazistej strukturze dwunastu epizodów, co nadaje jego filmowi charakter opowieści mitycznej, porównywalnej do historii męki Chrystusa. Co więcej, film pełen jest fragmentów innych dzieł filmowych oraz listów, cytatów z dzieł literackich i filozoficznych czy danych statystycznych, co czyni z niego idealny tekst późno modernistyczny czy nawet postmodernistyczny, porównywalny zwłaszcza do Lolity Nabokova. Żyć własnym życiem przeszło do historii również ze względu na mistrzowską grę Kariny, której kreację porównać można do roli Marii Falconetti w Pasji Joanny D’Arc Dreyera, którą Nana ogląda zresztą w jednym z epizodów.
Ewa Mazierska
|
|
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|