|
Walki we Włoszech
Struggle in Italy / Lotte in Italia
reż. Dziga Vertov Group: Jean-Luc Godard, Jean-Pierre Gorin
/
Włochy, Francja 1970
/
76’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard
2 razy 50 lat kina francuskiego,
Alphaville, czyli dziwne przygody Lemmy’ego Cautiona,
Armida,
British Sounds,
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk,
Chinka,
Co złego dzieje się ze światem,
Detektyw,
Do Thomasa Wainggai (Epizod filmu Przeciw zapomnieniu),
Do utraty tchu,
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej,
Dzieci bawią się w Rosję,
Dzieciństwo sztuki,
Film jak inne,
Film Socjalizm,
Francja, zabawa dwojga dzieci (I),
Francja, zabawa dwojga dzieci (II),
Historia wody,
Historia/e kina (I),
Historia/e kina (II),
Historia/e kina (III),
Imię Carmen,
Jak leci?,
Jeden plus jeden,
JLG/JLG – Autoportret grudniowy,
Kamera-oko ,
Karabinierzy,
Katastrofa,
Kino-ulotki,
Kobieta jest kobietą,
Kobieta zamężna,
Kokietka,
Król Lear,
Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół ,
Lenistwo (epizod w Siedem grzechów głównych),
List do Freddy’ego Buache,
List do Jane,
Made in USA,
Métamorphojean,
Męski, żeński: 15 scen z życia ,
Miłość (w) Miłość i wściekłość ,
Modlitwy za refuseników,
Modlitwy za refuseników (2),
Montparnasse-Levallois,
Mozart na zawsze,
Na moje nieszczęście,
Nadzieja / Mikrokosmos ,
Nasza muzyka,
Niemcy, rok 90 – punkt zero,
Notatki na temat filmu Zdrowaś Mario,
Nowa fala,
Numer dwa,
Operacja ‘beton’,
Osobliwa szajka,
Ostatnie słowo,
Pasja,
Plus Oh!,
Pochwała miłości,
Początek XXI wieku,
Pogarda,
Powrót Charlotte,
Pozdrawiam cię, Sarajewo,
Pravda,
Prawdziwy fałszywy paszport,
Quand la gauche sera au pouvoir,
Radosna wiedza,
Ratuj się kto może,
Reklamy dla Girbaud,
Scenariusz do Ratuj się kto może,
Scenariusz filmu Pasja,
Służąca do wszystkiego,
Spotkanie z Woodym Allenem,
Stare miejsce,
Szalony Piotruś,
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (I),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (II),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (III),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (IV),
Tu i wszędzie,
Utopie,
Uważaj z prawej,
W hołdzie Erykowi Rohmerowi,
W mroku czasów (w) Dziesięć minut później: wiolonczela,
Walki we Włoszech,
Weekend,
Wiatr ze wschodu,
Wielki oszust (w:) Najpiękniejsze oszustwa świata,
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego,
Włodzimierz i Róża,
Wolność i ojczyzna,
Wszyscy się przechadzaliśmy,
Wszystko w porządku,
Wybrane momenty z historii kina,
Zapłata z góry albo miłość w roku 2000,
Zdrowaś Mario,
Zmienić obraz,
Żołnierzyk,
Żyć własnym życiem
Obsada
Christiana Tullio Altan, Anne Wiazemsky, Jérôme Hinstin, Paolo Pozzesi
Opis filmu
Ze względu na treść, ideologię i styl jest to typowe dzieło Grupy Dzigi Wiertowa. Bohaterką filmu jest Paola, włoska studentka, pracująca dla Lotta Continua (Nieustająca Walka), organizacji komunistycznej będącej bardziej lewicową niż włoska partia komunistyczna. Dziewczyna próbuje rozpoznać ekonomiczne, kulturowe i ideologiczne uwarunkowania własnej sytuacji, by lepiej służyć sprawie rewolucji. Usiłuje dzielić się swym uprzywilejowanym statusem, ucząc robotnika matematyki, i rozpoczyna pracę w fabryce tekstylnej, by zrozumieć zależność między produkcją a konsumpcją. Konfrontuje też swą potrzebę miłości z obawą, że rodzina to instytucja burżuazyjna. Ideologiczny rozwój Paoli okazuje się trudny, czego symbolem są czarne kadry przecinające kolejne epizody. Choć Paola prawie nie znika z ekranu, niewiele się o niej dowiadujemy, zgodnie z przekonaniem Godarda, że film powinien pokazywać zachowanie ludzi, a nie ich psychologiczne głębie. Szkicowość bohaterki, pocięcie fabuły na drobne epizody, nasycenie filmu sloganami oraz separacja obrazu od dźwięku może zniechęcić widza nastawionego na łatwą rozrywkę, ale tym, którzy szukają w kinie przyjemności intelektualnych, gwarantuje materiał do refleksji.
Ewa Mazierska
|
|
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|