|
Weekend
Week End
reż. Jean-Luc Godard
/
Francja, Włochy 1967
/
95’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard
2 razy 50 lat kina francuskiego,
Alphaville, czyli dziwne przygody Lemmy’ego Cautiona,
Armida,
British Sounds,
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk,
Chinka,
Co złego dzieje się ze światem,
Detektyw,
Do Thomasa Wainggai (Epizod filmu Przeciw zapomnieniu),
Do utraty tchu,
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej,
Dzieci bawią się w Rosję,
Dzieciństwo sztuki,
Film jak inne,
Film Socjalizm,
Francja, zabawa dwojga dzieci (I),
Francja, zabawa dwojga dzieci (II),
Historia wody,
Historia/e kina (I),
Historia/e kina (II),
Historia/e kina (III),
Imię Carmen,
Jak leci?,
Jeden plus jeden,
JLG/JLG – Autoportret grudniowy,
Kamera-oko ,
Karabinierzy,
Katastrofa,
Kino-ulotki,
Kobieta jest kobietą,
Kobieta zamężna,
Kokietka,
Król Lear,
Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół ,
Lenistwo (epizod w Siedem grzechów głównych),
List do Freddy’ego Buache,
List do Jane,
Made in USA,
Métamorphojean,
Męski, żeński: 15 scen z życia ,
Miłość (w) Miłość i wściekłość ,
Modlitwy za refuseników,
Modlitwy za refuseników (2),
Montparnasse-Levallois,
Mozart na zawsze,
Na moje nieszczęście,
Nadzieja / Mikrokosmos ,
Nasza muzyka,
Niemcy, rok 90 – punkt zero,
Notatki na temat filmu Zdrowaś Mario,
Nowa fala,
Numer dwa,
Operacja ‘beton’,
Osobliwa szajka,
Ostatnie słowo,
Pasja,
Plus Oh!,
Pochwała miłości,
Początek XXI wieku,
Pogarda,
Powrót Charlotte,
Pozdrawiam cię, Sarajewo,
Pravda,
Prawdziwy fałszywy paszport,
Quand la gauche sera au pouvoir,
Radosna wiedza,
Ratuj się kto może,
Reklamy dla Girbaud,
Scenariusz do Ratuj się kto może,
Scenariusz filmu Pasja,
Służąca do wszystkiego,
Spotkanie z Woodym Allenem,
Stare miejsce,
Szalony Piotruś,
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (I),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (II),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (III),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (IV),
Tu i wszędzie,
Utopie,
Uważaj z prawej,
W hołdzie Erykowi Rohmerowi,
W mroku czasów (w) Dziesięć minut później: wiolonczela,
Walki we Włoszech,
Weekend,
Wiatr ze wschodu,
Wielki oszust (w:) Najpiękniejsze oszustwa świata,
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego,
Włodzimierz i Róża,
Wolność i ojczyzna,
Wszyscy się przechadzaliśmy,
Wszystko w porządku,
Wybrane momenty z historii kina,
Zapłata z góry albo miłość w roku 2000,
Zdrowaś Mario,
Zmienić obraz,
Żołnierzyk,
Żyć własnym życiem
Obsada
Mireille Darc, Jean Yanne, Jean-Pierre Kalfon, Jean-Pierre Léaud, Daniel Pommereulle
Opis filmu
Godard zrealizował Weekend w tym samym roku co Chinkę. Filmy te łączy próba stworzenia paraboli, w tym przypadku – uchwycenia społeczeństwa w pewnym momencie: gdy zbliża się do apokaliptycznego końca (spiesząc ku zagładzie samochodem – jednym z głównych symboli zachodniej cywilizacji). Film zaczyna się obrazem burżuazyjnej dekadencji: mąż i żona, Roland i Corinne, zabawiają gościa w ich paryskim mieszkaniu. Corinne opowiada gościowi o orgii, w której uczestniczyła. Swoistym dalszym ciągiem tej rozmowy jest wyjazd pary do teściów samochodem. Po drodze stają w monstrualnym korku, toczą pojedynki ze spotkanymi po drodze podróżnikami, w tym postaciami z historii Francji, i zabijają matkę Corinne. Ostatnim etapem podróży, już tylko dla Corinne, jest kanibalizm, a mięsem, którym się pożywia kobieta, jest najpewniej ciało jej własnego męża. Antymieszczański ton przywodzi na myśl filmy Buñuela i Chabrola, którzy specjalizowali się w przedstawianiu burżuazji jako zbioru pozornie dobrze funkcjonujących mikrokosmosów, które ostatecznie eksplodują agresją i żądzą. Godard jednak posunął się dalej niż oni, dlatego jego film stał się niekwestionowanym klasykiem, mimo iż reżyser zaopatrzył go w prowokacyjny podtytuł: Film znaleziony na śmietniku.
Ewa Mazierska
|
|
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|