|
Ratuj się kto może
Every Man for Himself / Sauve qui peut (la vie)
reż. Jean-Luc Godard
/
Francja, Szwajcaria, Austria, Niemcy Zachodnie 1980
/
87’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard
2 razy 50 lat kina francuskiego,
Alphaville, czyli dziwne przygody Lemmy’ego Cautiona,
Armida,
British Sounds,
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk,
Chinka,
Co złego dzieje się ze światem,
Detektyw,
Do Thomasa Wainggai (Epizod filmu Przeciw zapomnieniu),
Do utraty tchu,
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej,
Dzieci bawią się w Rosję,
Dzieciństwo sztuki,
Film jak inne,
Film Socjalizm,
Francja, zabawa dwojga dzieci (I),
Francja, zabawa dwojga dzieci (II),
Historia wody,
Historia/e kina (I),
Historia/e kina (II),
Historia/e kina (III),
Imię Carmen,
Jak leci?,
Jeden plus jeden,
JLG/JLG – Autoportret grudniowy,
Kamera-oko ,
Karabinierzy,
Katastrofa,
Kino-ulotki,
Kobieta jest kobietą,
Kobieta zamężna,
Kokietka,
Król Lear,
Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół ,
Lenistwo (epizod w Siedem grzechów głównych),
List do Freddy’ego Buache,
List do Jane,
Made in USA,
Métamorphojean,
Męski, żeński: 15 scen z życia ,
Miłość (w) Miłość i wściekłość ,
Modlitwy za refuseników,
Modlitwy za refuseników (2),
Montparnasse-Levallois,
Mozart na zawsze,
Na moje nieszczęście,
Nadzieja / Mikrokosmos ,
Nasza muzyka,
Niemcy, rok 90 – punkt zero,
Notatki na temat filmu Zdrowaś Mario,
Nowa fala,
Numer dwa,
Operacja ‘beton’,
Osobliwa szajka,
Ostatnie słowo,
Pasja,
Plus Oh!,
Pochwała miłości,
Początek XXI wieku,
Pogarda,
Powrót Charlotte,
Pozdrawiam cię, Sarajewo,
Pravda,
Prawdziwy fałszywy paszport,
Quand la gauche sera au pouvoir,
Radosna wiedza,
Ratuj się kto może,
Reklamy dla Girbaud,
Scenariusz do Ratuj się kto może,
Scenariusz filmu Pasja,
Służąca do wszystkiego,
Spotkanie z Woodym Allenem,
Stare miejsce,
Szalony Piotruś,
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (I),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (II),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (III),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (IV),
Tu i wszędzie,
Utopie,
Uważaj z prawej,
W hołdzie Erykowi Rohmerowi,
W mroku czasów (w) Dziesięć minut później: wiolonczela,
Walki we Włoszech,
Weekend,
Wiatr ze wschodu,
Wielki oszust (w:) Najpiękniejsze oszustwa świata,
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego,
Włodzimierz i Róża,
Wolność i ojczyzna,
Wszyscy się przechadzaliśmy,
Wszystko w porządku,
Wybrane momenty z historii kina,
Zapłata z góry albo miłość w roku 2000,
Zdrowaś Mario,
Zmienić obraz,
Żołnierzyk,
Żyć własnym życiem
Obsada
Isabelle Huppert, Jacques Dutronc, Nathalie Baye, Michel Cassagne, Cécile Tanner, Roland Amstutz i Fred Personne
nagrody
César 1980 - for Nathalie Baye for Female Supporting Role
Opis filmu
Ratuj, kto może (życie) to film z wyraźną fabułą, wysokim budżetem i gwiazdami. Godard rozwija tu wiele wątków obecnych we Wszystko w porządku i Numer dwa. Historii, idei, symboli, a nawet muzyki jest tu jednak dużo więcej niż w tamtych utworach. Film oparty jest na zestawianiu kategorii, które zwykliśmy uważać za kontrastowe, takich jak: męski i żeński, wieś i miasto, jednostka i kolektyw, związek hetero- i homoseksualny, praca i życie. Godard analizuje te opozycje, podążając śladami trzech postaci: reżysera Paula Godarda, jego byłej współpracownicy i kochanki Denise Rimbaud oraz prostytutki Isabelle Riviere. Każdej z tych osób dedykuje jedną część filmu. Część Paula nazywa się Strach, Denise – Wyobraźnia, a odcinek poświęcony Isabelle – Handel. Podążając własną drogą w poszukiwaniu szczęścia i sensu życia, ta trójka stale się spotyka. Reżyser wielokrotnie też zatrzymuje bohaterów w ich podróży, by korzystając z możliwości techniki filmowej, przyjrzeć się ich ruchom, które w zwolnieniu nabierają niezwykłej urody. Subtelność, prostota i głębia sprawiły, że Ratuj, kto może (życie) uważany jest przez wielu krytyków za najważniejsze dzieło Godarda z okresu między Week-endem a Histoire(s).
Ewa Mazierska
|
|
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|