Opis filmuFilm powstał do muzyki wybitnego XX-wiecznego kompozytora awangardowego Karlheinza Stockhausena. Quayowie, miłośnicy Stockhausena (w 1973 roku, w ramach jednego z pierwszych zleceń, zaprojektowali okładkę do tomu rozmów z kompozytorem), przyjęli propozycję w ciemno. Kompozycja, którą słychać w filmie, to Zwei Paare (napisana w 1991 roku do opery Freitag). Główną bohaterką In Absentia jest Emma Hauck (1878–1920), pacjentka szpitala psychiatrycznego w Heidelbergu. Quayowie zetknęli się z jej listami w kolekcji Hansa Prinzhorna. W listach do męża Hauck pisała obsesyjnie, gęsto, jedno na drugim, pojedyncze zdanie – „Herzenschatzi komm” („kochanie, przyjdź”). Dzięki muzyce Stockhausena, kompozycjom świetlnym, montażowi, przytłaczającym zbliżeniom, Quayom udało się – na tyle, na ile to możliwe – oddać stan psychiczny bohaterki. Montaż w In Absentia „był w całości zasugerowany przez dynamiczne zmiany tempa muzyki Stockhausena. Dochowaliśmy wierności każdej nucie. Muzyka Stockhausena dyrygowała każdym aspektem scenariusza, który dosłownie rozwijał się przed nami każdego dnia na zasadzie zupełnej improwizacji” – mówili bracia Quay.
Jakub Mikurda |
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|