|
Szalony Piotruś
Pierrot le fou
reż. Jean-Luc Godard
/
Francja, Włochy 1965
/
112’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard
2 razy 50 lat kina francuskiego,
Alphaville, czyli dziwne przygody Lemmy’ego Cautiona,
Armida,
British Sounds,
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk,
Chinka,
Co złego dzieje się ze światem,
Detektyw,
Do Thomasa Wainggai (Epizod filmu Przeciw zapomnieniu),
Do utraty tchu,
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej,
Dzieci bawią się w Rosję,
Dzieciństwo sztuki,
Film jak inne,
Film Socjalizm,
Francja, zabawa dwojga dzieci (I),
Francja, zabawa dwojga dzieci (II),
Historia wody,
Historia/e kina (I),
Historia/e kina (II),
Historia/e kina (III),
Imię Carmen,
Jak leci?,
Jeden plus jeden,
JLG/JLG – Autoportret grudniowy,
Kamera-oko ,
Karabinierzy,
Katastrofa,
Kino-ulotki,
Kobieta jest kobietą,
Kobieta zamężna,
Kokietka,
Król Lear,
Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół ,
Lenistwo (epizod w Siedem grzechów głównych),
List do Freddy’ego Buache,
List do Jane,
Made in USA,
Métamorphojean,
Męski, żeński: 15 scen z życia ,
Miłość (w) Miłość i wściekłość ,
Modlitwy za refuseników,
Modlitwy za refuseników (2),
Montparnasse-Levallois,
Mozart na zawsze,
Na moje nieszczęście,
Nadzieja / Mikrokosmos ,
Nasza muzyka,
Niemcy, rok 90 – punkt zero,
Notatki na temat filmu Zdrowaś Mario,
Nowa fala,
Numer dwa,
Operacja ‘beton’,
Osobliwa szajka,
Ostatnie słowo,
Pasja,
Plus Oh!,
Pochwała miłości,
Początek XXI wieku,
Pogarda,
Powrót Charlotte,
Pozdrawiam cię, Sarajewo,
Pravda,
Prawdziwy fałszywy paszport,
Quand la gauche sera au pouvoir,
Radosna wiedza,
Ratuj się kto może,
Reklamy dla Girbaud,
Scenariusz do Ratuj się kto może,
Scenariusz filmu Pasja,
Służąca do wszystkiego,
Spotkanie z Woodym Allenem,
Stare miejsce,
Szalony Piotruś,
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (I),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (II),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (III),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (IV),
Tu i wszędzie,
Utopie,
Uważaj z prawej,
W hołdzie Erykowi Rohmerowi,
W mroku czasów (w) Dziesięć minut później: wiolonczela,
Walki we Włoszech,
Weekend,
Wiatr ze wschodu,
Wielki oszust (w:) Najpiękniejsze oszustwa świata,
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego,
Włodzimierz i Róża,
Wolność i ojczyzna,
Wszyscy się przechadzaliśmy,
Wszystko w porządku,
Wybrane momenty z historii kina,
Zapłata z góry albo miłość w roku 2000,
Zdrowaś Mario,
Zmienić obraz,
Żołnierzyk,
Żyć własnym życiem
Obsada
Jean-Paul Belmondo, Anna Karina, Graziella Galvani, Roger Dutoit, Hans Meyer, Aïcha Abadie
nagrody
Nagroda Brytyjskiego Instytutu Filmowego / British Film Institute Award 1965
Opis filmu
Z nowofalowych filmów Godarda ten stał się dziełem najbardziej ikonicznym. Głównym powodem tego, obok jego oryginalności, jest przekonanie krytyków, że jest to ostatni film nurtu, podsumowujący wiele jego wątków i zapowiadający nowe zjawiska. Dzieło przenika nostalgia będąca od lat 80. XX wieku jednym z wyznaczników kina artystycznego. Nostalgia – czyli tęsknota za przeszłością albo za tym, o czym bohaterowie sądzą, że się zdarzyło – stanowi temat tego filmu. Wpisana jest ona także w jego formę: nieustanne powtórzenia obrazów i słów, prawdziwe lub fałszywe retrospekcje, śpiewanie przez bohaterkę, Marianne, sentymentalnej piosenki. Wreszcie, jest to film, w którym Godard zatrudnia po raz ostatni swego ulubionego aktora, Jean-Paula Belmonda, i kataloguje sytuacje ze swych wcześniejszych filmów. Utwór wydaje się posklejany z kawałków opowiedzianych niedbale filmów gatunkowych. Wśród nich mamy film gangsterski i musical, film drogi i komedię. Fabuła przypomina nieco Bonnie i Clyde Arthura Penna – też dotyczy ucieczki bohaterów z wielkiego miasta w stronę natury. Po drodze napotykają oni znaki współczesnej francuskiej kultury, z trudem walczącej o pierwszeństwo z naporem amerykańskiego żywiołu.
Ewa Mazierska
|
|
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|