English
Opis filmu
Seanse
23 lipca, 16:15
30 lipca, 10:15
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
zielone: 160
żółte: 46
czerwone: 64
będzie dylemat...
~ fab_jola
Aż mi wstyd, że do tej pory nie widziałem tego filmu...oj trzeba jak najszybciej nadrobić :)
~ Przemek T
Dziwny to kraj, ja widziałem tą wersje z 5 lat temu na podziemnym dvd. Ale i tak dobrze, że w ogóle zobaczyła światło dzienne...
~ jajoski
widzialam i nie chce znow spac :) odpuszczam
~ hekuba
widziałam
~ Agnieszka Budek
nie każdemu się chyba spodoba :)
~ m4ro
rewelacja, widziałem... mam nadzieję, że na ENH wyświetlona będzie wersja z KinoRP.
~ psubrat
świetny, ale widziałam
~ Aleksandra_Zet
Wiele razy widziałem. Czekam na wersję odnowioną cyfrowo!
~ jack36
Sanatorium pod klepsydrą
The Hour-Glass Sanatorium
reż. Wojciech Jerzy Has / Polska 1973 / 119’
napisy: polskie i angielskie

Obsada

Jan Nowicki, Tadeusz Kondrat, Irena Orska, Halina Kowalska, Gustaw Holoubek, Mieczysław Voit, Bożena Adamek, Ludwik Benoit, Henryk Boukołowski, Seweryn Dalecki, Julian Jabczyński, Jerzy Przybylski, Wiktor Sadecki, Janina Sokołowska, Wojciech Standełło, Tadeusz Schmidt, Szymon Szurmiej, Jan Szurmiej, Michał Szwejlich, Paweł Unrug, Filip Zylber

nagrody

IFF Cannes 1973 - Jury Prize, IFF Triest 1974 - Golden Asteroid Prize, PFF Gdańsk 1974 - Best Set Design

Opis filmu

Niewątpliwie najważniejszym filmem w dorobku Wojciecha Hasa okazała się adaptacja prozy Brunona Schulza.  Adaptacja Hasa nie jest ilustracyjną ekranizacją, ale stara się wydobyć z prozy Schulza to, co dla reżysera było najważniejsze: motyw przemijania, choroby i śmierci. W filmie odnajdziemy tylko dalekie echa niektórych opowiadań ze zbioru Sklepy cynamonowe. Aluzje do Wiosny czy Sklepów przenikają do filmu na zasadzie wspomnień, które nawiedzają Józefa w czasie jego pobytu w sanatorium. Przesunięcie czasu o pewien interwał, znak rozpoznawczy dla tej przestrzeni, jest sygnałem dla widza tej filmowej opowieści. Sygnałem znaczącym, bo wyjaśniającym wszystkie surrealistyczne zniekształcenia filmowej czasoprzestrzeni. Klamrą kompozycyjną jest natomiast podróż Józefa pociągiem. Na początku filmu jest ona prefiguracją palimpsestowości filmowego pomieszania czasu dzieciństwa i zabawy z oczekiwaniem na śmierć ojca i jego świata. W scenie finałowej oznacza wejście w rolę konduktora, przewoźnika, który jest z kolei symbolem przewodnika po krainie cieni, krainie zmarłych. Has obrazuje Schulzowskie zejście do korzeni, do miejsca, w którym rodzą się wszystkie, ponadczasowe, bo powtarzające się historie.

Iwona Grodź


Specjalny pokaz cyfrywej rekonstrukcji filmu, przy współpracy z Kino RP.

pecjalny pokaz cyfrywej rekonstrukcji filmu, przy współpracy z Kino RP / Special screening of the digital reconstruction of the film in collaboration with Kino RP
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
PWŚCPSN
1819 20 21 22 23 24
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2011
aff@snh.org.pl
www.americanfilmfestival.pl
realizacja: Pracownia Pakamera