Ulrike Ottinger
Ulrike Ottinger Urodziła się w 1942 r. w Konstancji w Niemczech. Studiowała malarstwo i fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium. Na Sorbonie zgłębiała wiedzę z etnologii, religioznawstwa i historii sztuki, w Paryżu napisała swój pierwszy scenariusz dla francuskiej telewizji. Po przeprowadzce do Berlina w 1973 r. zaczęła kręcić filmy. Sławę zyskała eksperymentalnym obrazem Madame X - absolutna władczyni (1977). To artystka totalna: reżyserka, scenarzystka, producentka, autorka zdjęć, scenografii i kostiumów, malarka i fotografik, tworząca również dla opery i teatru. Inspiruje ją feminizm, surrealizm, kicz, niemiecki underground, ale też kultury Wschodu czy psychologia. Nakręciła 21 filmów, zarówno fabularnych, jak i dokumentalnych, niezależnych produkcji będących w opozycji do tzw. mainstreamu. Jej film Prater był pokazywany na 7. festiwalu ENH. Wybrana filmografia: 1972-1973 Laokoon i synowie. Dzieje przemian Esmeraldy del Rio / Laokoon & Söhne. Die Verwandlungsgeschichte der Esmeralda del Rio / Laocoon & Sons. The Story of the Transformation of Esmeralda del Rio (kr.m.) 1977 Madame X - absolutna władczyni / Madame X - Eine absolute Herrscherin / Madame X - An Absolute Ruler 1984 Dorian Gray w zwierciadle prasy brukowej / Dorian Gray im Spiegel der Boulevardpresse / Dorian Gray in the Mirror of the Yellow Press 1985 China. Die Künste - Der Alltag / China. The Arts - The People (dok.) 1989 Mongolska Joanna d'Arc / Johanna d'Arc of Mongolia 2007 Prater (dok.) 2009 Die Koreanische Hochzeitstruhe / The Korean Wedding Chest (dok.)
|