|
Król Lear
King Lear
reż. Jean-Luc Godard
/
USA 1987
/
90’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard
2 razy 50 lat kina francuskiego,
Alphaville, czyli dziwne przygody Lemmy’ego Cautiona,
Armida,
British Sounds,
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk,
Chinka,
Co złego dzieje się ze światem,
Detektyw,
Do Thomasa Wainggai (Epizod filmu Przeciw zapomnieniu),
Do utraty tchu,
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej,
Dzieci bawią się w Rosję,
Dzieciństwo sztuki,
Film jak inne,
Film Socjalizm,
Francja, zabawa dwojga dzieci (I),
Francja, zabawa dwojga dzieci (II),
Historia wody,
Historia/e kina (I),
Historia/e kina (II),
Historia/e kina (III),
Imię Carmen,
Jak leci?,
Jeden plus jeden,
JLG/JLG – Autoportret grudniowy,
Kamera-oko ,
Karabinierzy,
Katastrofa,
Kino-ulotki,
Kobieta jest kobietą,
Kobieta zamężna,
Kokietka,
Król Lear,
Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół ,
Lenistwo (epizod w Siedem grzechów głównych),
List do Freddy’ego Buache,
List do Jane,
Made in USA,
Métamorphojean,
Męski, żeński: 15 scen z życia ,
Miłość (w) Miłość i wściekłość ,
Modlitwy za refuseników,
Modlitwy za refuseników (2),
Montparnasse-Levallois,
Mozart na zawsze,
Na moje nieszczęście,
Nadzieja / Mikrokosmos ,
Nasza muzyka,
Niemcy, rok 90 – punkt zero,
Notatki na temat filmu Zdrowaś Mario,
Nowa fala,
Numer dwa,
Operacja ‘beton’,
Osobliwa szajka,
Ostatnie słowo,
Pasja,
Plus Oh!,
Pochwała miłości,
Początek XXI wieku,
Pogarda,
Powrót Charlotte,
Pozdrawiam cię, Sarajewo,
Pravda,
Prawdziwy fałszywy paszport,
Quand la gauche sera au pouvoir,
Radosna wiedza,
Ratuj się kto może,
Reklamy dla Girbaud,
Scenariusz do Ratuj się kto może,
Scenariusz filmu Pasja,
Służąca do wszystkiego,
Spotkanie z Woodym Allenem,
Stare miejsce,
Szalony Piotruś,
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (I),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (II),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (III),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (IV),
Tu i wszędzie,
Utopie,
Uważaj z prawej,
W hołdzie Erykowi Rohmerowi,
W mroku czasów (w) Dziesięć minut później: wiolonczela,
Walki we Włoszech,
Weekend,
Wiatr ze wschodu,
Wielki oszust (w:) Najpiękniejsze oszustwa świata,
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego,
Włodzimierz i Róża,
Wolność i ojczyzna,
Wszyscy się przechadzaliśmy,
Wszystko w porządku,
Wybrane momenty z historii kina,
Zapłata z góry albo miłość w roku 2000,
Zdrowaś Mario,
Zmienić obraz,
Żołnierzyk,
Żyć własnym życiem
Obsada
Burgess Meredith, Peter Sellars, Molly Ringwald, Jean-Luc Godard, Wooly Allen, Norman Mailer, Kate Miller, Leos Carax, Julie Delpy
Opis filmu
Król Lear, będący współczesną wersją dzieła Shakespeare’a, a zarazem medytacją o świecie, z którego zniknęła sztuka, to bodajże najbardziej krytykowany film w dorobku Godarda, mimo iż spośród wszystkich jego dzieł to jest najobficiej cytowane w jego arcydziele, Historiach kina. Problem z odbiorem Króla Leara polega głównie na tym, że wydaje się on nie dziełem samoistnym, ale przymiarką do czegoś większego. Reżyser na każdym kroku podkreśla szkicowość utworu, na przykład dopisując mu alternatywne podtytuły, wśród których znajdziemy: Studium, Podejście (do zagadnienia), Bojaźń i drżenie oraz Nic. Ponadto, po napisie Koniec zaczyna się nowy film, w którym występuje Woody Allen w roli montażysty z Cannon Pictures, Pana Aliena (Obcego). W tkankę filmu Godard wpisuje także jego produkcję, która nie należała do łatwych. Zaczyna od telefonu od producenta filmu, Menahema Golana z Cannon, pytającego niecierpliwie: Gdzie jest ten film? i żądającego, by został ukończony na festiwal w Cannes. Pojawia się też znany dramaturg, Norman Mailer, i jego córka, Kate Miller. Ta para miała zagrać współczesną wersję Króla Leara, Don Learo i jego córki, Kordelii, ale konflikt z Godardem, spowodował zerwanie kontraktu, ich wyjazd ze Szwajcarii i konieczność stworzenia kolejnej wersji.
Ewa Mazierska
|
|
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|