|
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego
Grandeur et décadence d’un petit commerce de cinéma
reż. Jean-Luc Godard
/
Francja, Szwajcaria 1986
/
91’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard
2 razy 50 lat kina francuskiego,
Alphaville, czyli dziwne przygody Lemmy’ego Cautiona,
Armida,
British Sounds,
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk,
Chinka,
Co złego dzieje się ze światem,
Detektyw,
Do Thomasa Wainggai (Epizod filmu Przeciw zapomnieniu),
Do utraty tchu,
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej,
Dzieci bawią się w Rosję,
Dzieciństwo sztuki,
Film jak inne,
Film Socjalizm,
Francja, zabawa dwojga dzieci (I),
Francja, zabawa dwojga dzieci (II),
Historia wody,
Historia/e kina (I),
Historia/e kina (II),
Historia/e kina (III),
Imię Carmen,
Jak leci?,
Jeden plus jeden,
JLG/JLG – Autoportret grudniowy,
Kamera-oko ,
Karabinierzy,
Katastrofa,
Kino-ulotki,
Kobieta jest kobietą,
Kobieta zamężna,
Kokietka,
Król Lear,
Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół ,
Lenistwo (epizod w Siedem grzechów głównych),
List do Freddy’ego Buache,
List do Jane,
Made in USA,
Métamorphojean,
Męski, żeński: 15 scen z życia ,
Miłość (w) Miłość i wściekłość ,
Modlitwy za refuseników,
Modlitwy za refuseników (2),
Montparnasse-Levallois,
Mozart na zawsze,
Na moje nieszczęście,
Nadzieja / Mikrokosmos ,
Nasza muzyka,
Niemcy, rok 90 – punkt zero,
Notatki na temat filmu Zdrowaś Mario,
Nowa fala,
Numer dwa,
Operacja ‘beton’,
Osobliwa szajka,
Ostatnie słowo,
Pasja,
Plus Oh!,
Pochwała miłości,
Początek XXI wieku,
Pogarda,
Powrót Charlotte,
Pozdrawiam cię, Sarajewo,
Pravda,
Prawdziwy fałszywy paszport,
Quand la gauche sera au pouvoir,
Radosna wiedza,
Ratuj się kto może,
Reklamy dla Girbaud,
Scenariusz do Ratuj się kto może,
Scenariusz filmu Pasja,
Służąca do wszystkiego,
Spotkanie z Woodym Allenem,
Stare miejsce,
Szalony Piotruś,
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (I),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (II),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (III),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (IV),
Tu i wszędzie,
Utopie,
Uważaj z prawej,
W hołdzie Erykowi Rohmerowi,
W mroku czasów (w) Dziesięć minut później: wiolonczela,
Walki we Włoszech,
Weekend,
Wiatr ze wschodu,
Wielki oszust (w:) Najpiękniejsze oszustwa świata,
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego,
Włodzimierz i Róża,
Wolność i ojczyzna,
Wszyscy się przechadzaliśmy,
Wszystko w porządku,
Wybrane momenty z historii kina,
Zapłata z góry albo miłość w roku 2000,
Zdrowaś Mario,
Zmienić obraz,
Żołnierzyk,
Żyć własnym życiem
Obsada
Jean-Pierre Mocky, Marie Valéra, Jean-Pierre Léaud, Jean-Luc Godard, Anne Carrel
Opis filmu
Film ten przedstawia wysiłki dwóch niezależnych filmowców, producenta i reżysera, którzy chcą zdobyć fundusze na realizację niskobudżetowego filmu telewizyjnego. Bohaterowie przypominają bardziej stręczycieli i oszustów niż ludzi zajmujących się sztuką. Starania ich zmuszają widzów do pytania: Czy nie lepiej spróbować szczęścia w innym zawodzie?. Oni sami jednak racjonalizują swe zachowanie, wspominając wielkie dni klasycznego kina, do których pragną powrócić. Tęsknota za dawną wielkością kina i sztuki wyrażana jest już przez tytuł filmu budzący skojarzenia z Blaskami i nędzami życia kurtyzany (Splendeurs et misères des courtisanes) Balzaca czy Służba i wielkość wojska (Servitude et grandeur militaires) Vigny’ego, XIX-wiecznymi opowieściami o prostytucji, wojnie i dekadencji. Poprzez tytuł Godard umieszcza upadek kina i pragnienie jego odrodzenia w kontekście wielkiej tradycji. Pragnienie powrotu do dawnej wielkości sygnalizowane jest także poprzez nazwiska bohaterów: Gaspard Bazin i i Jean Almereyda, co czyni ich symbolicznymi potomkami André Bazina i Jeana Vigo. Film nie spotkał się z przychylnością krytyki ze względu na zgrzebny styl, ale po latach zyskał na atrakcyjności jako proroctwo dotyczące kina końca XX wieku.
Ewa Mazierska
|
|
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|