|
Kobieta zamężna
The Married Woman / Une Femme mariée
reż. Jean-Luc Godard
/
Francja 1964
/
98’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard
2 razy 50 lat kina francuskiego,
Alphaville, czyli dziwne przygody Lemmy’ego Cautiona,
Armida,
British Sounds,
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk,
Chinka,
Co złego dzieje się ze światem,
Detektyw,
Do Thomasa Wainggai (Epizod filmu Przeciw zapomnieniu),
Do utraty tchu,
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej,
Dzieci bawią się w Rosję,
Dzieciństwo sztuki,
Film jak inne,
Film Socjalizm,
Francja, zabawa dwojga dzieci (I),
Francja, zabawa dwojga dzieci (II),
Historia wody,
Historia/e kina (I),
Historia/e kina (II),
Historia/e kina (III),
Imię Carmen,
Jak leci?,
Jeden plus jeden,
JLG/JLG – Autoportret grudniowy,
Kamera-oko ,
Karabinierzy,
Katastrofa,
Kino-ulotki,
Kobieta jest kobietą,
Kobieta zamężna,
Kokietka,
Król Lear,
Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół ,
Lenistwo (epizod w Siedem grzechów głównych),
List do Freddy’ego Buache,
List do Jane,
Made in USA,
Métamorphojean,
Męski, żeński: 15 scen z życia ,
Miłość (w) Miłość i wściekłość ,
Modlitwy za refuseników,
Modlitwy za refuseników (2),
Montparnasse-Levallois,
Mozart na zawsze,
Na moje nieszczęście,
Nadzieja / Mikrokosmos ,
Nasza muzyka,
Niemcy, rok 90 – punkt zero,
Notatki na temat filmu Zdrowaś Mario,
Nowa fala,
Numer dwa,
Operacja ‘beton’,
Osobliwa szajka,
Ostatnie słowo,
Pasja,
Plus Oh!,
Pochwała miłości,
Początek XXI wieku,
Pogarda,
Powrót Charlotte,
Pozdrawiam cię, Sarajewo,
Pravda,
Prawdziwy fałszywy paszport,
Quand la gauche sera au pouvoir,
Radosna wiedza,
Ratuj się kto może,
Reklamy dla Girbaud,
Scenariusz do Ratuj się kto może,
Scenariusz filmu Pasja,
Służąca do wszystkiego,
Spotkanie z Woodym Allenem,
Stare miejsce,
Szalony Piotruś,
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (I),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (II),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (III),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (IV),
Tu i wszędzie,
Utopie,
Uważaj z prawej,
W hołdzie Erykowi Rohmerowi,
W mroku czasów (w) Dziesięć minut później: wiolonczela,
Walki we Włoszech,
Weekend,
Wiatr ze wschodu,
Wielki oszust (w:) Najpiękniejsze oszustwa świata,
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego,
Włodzimierz i Róża,
Wolność i ojczyzna,
Wszyscy się przechadzaliśmy,
Wszystko w porządku,
Wybrane momenty z historii kina,
Zapłata z góry albo miłość w roku 2000,
Zdrowaś Mario,
Zmienić obraz,
Żołnierzyk,
Żyć własnym życiem
Obsada
Macha Méril, Bernard Noël, Philippe Leroy, Roger Leenhardt, Rita Maiden.
Opis filmu
Film ten wszedł na ekrany francuskich film w atmosferze skandalu. Reżyser zmuszony został do wycięcia kilku scen i zmiany rodzajnika w tytule z określonego na nieokreślony, by nie sugerować, że wszystkie zamężne Francuzki, jak tytułowa bohaterka, Charlotte, zdradzają swych mężów. Zarazem dzieło to dalekie jest od tego, co się kojarzy z kinem skandalizującym; zamiast podniecać, odpycha. W szczególności odpycha od seksu i od jego współczesnego, kapitalistycznego surogatu: konsumpcji. Obie rozrywki przedstawione zostały w sposób chłodny, wręcz kliniczny. Charlotte uprawia seks ze swym kochankiem, aktorem Robertem, pośród sterylnie białej pościeli, w jej apartamencie albo w hotelu na lotnisku, który wygląda jak szpital, a potem bez emocji rozmawia o swej ciąży z lekarzem. Poznajemy jej myśli i poglądy innych postaci w rozmowach, które wyglądają jak wywiady socjologiczne. W ten sposób odnosimy wrażenie, że nie są oni postaciami wyjątkowymi, ale przedstawicielami pewnych typów. To wrażenie wzmocnione jest wszechobecnością domów towarowych oraz reklam. Kobieta zamężna nasycona została cytatami i aluzjami filmowymi, na przykład w jednej z ról wystąpił znany dokumentalista, Roger Leenhardt.
Ewa Mazierska
|
|
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|