|
Mozart na zawsze
For Ever Mozart
reż. Jean-Luc Godard
/
Francja, Szwajcaria 1996
/
84’
napisy: polskie i angielskie
Retrospektywa: Jean-Luc Godard
2 razy 50 lat kina francuskiego,
Alphaville, czyli dziwne przygody Lemmy’ego Cautiona,
Armida,
British Sounds,
Charlotte i Véronique lub Wszyscy chłopcy mają na imię Patryk,
Chinka,
Co złego dzieje się ze światem,
Detektyw,
Do Thomasa Wainggai (Epizod filmu Przeciw zapomnieniu),
Do utraty tchu,
Dwie lub trzy rzeczy, które wiem o niej,
Dzieci bawią się w Rosję,
Dzieciństwo sztuki,
Film jak inne,
Film Socjalizm,
Francja, zabawa dwojga dzieci (I),
Francja, zabawa dwojga dzieci (II),
Historia wody,
Historia/e kina (I),
Historia/e kina (II),
Historia/e kina (III),
Imię Carmen,
Jak leci?,
Jeden plus jeden,
JLG/JLG – Autoportret grudniowy,
Kamera-oko ,
Karabinierzy,
Katastrofa,
Kino-ulotki,
Kobieta jest kobietą,
Kobieta zamężna,
Kokietka,
Król Lear,
Lekkie i ciężkie. Lekkie rozmowy o ciężkich tematach pomiędzy dwojgiem przyjaciół ,
Lenistwo (epizod w Siedem grzechów głównych),
List do Freddy’ego Buache,
List do Jane,
Made in USA,
Métamorphojean,
Męski, żeński: 15 scen z życia ,
Miłość (w) Miłość i wściekłość ,
Modlitwy za refuseników,
Modlitwy za refuseników (2),
Montparnasse-Levallois,
Mozart na zawsze,
Na moje nieszczęście,
Nadzieja / Mikrokosmos ,
Nasza muzyka,
Niemcy, rok 90 – punkt zero,
Notatki na temat filmu Zdrowaś Mario,
Nowa fala,
Numer dwa,
Operacja ‘beton’,
Osobliwa szajka,
Ostatnie słowo,
Pasja,
Plus Oh!,
Pochwała miłości,
Początek XXI wieku,
Pogarda,
Powrót Charlotte,
Pozdrawiam cię, Sarajewo,
Pravda,
Prawdziwy fałszywy paszport,
Quand la gauche sera au pouvoir,
Radosna wiedza,
Ratuj się kto może,
Reklamy dla Girbaud,
Scenariusz do Ratuj się kto może,
Scenariusz filmu Pasja,
Służąca do wszystkiego,
Spotkanie z Woodym Allenem,
Stare miejsce,
Szalony Piotruś,
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (I),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (II),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (III),
Sześć razy dwa, albo ponad i poza komunikacją (IV),
Tu i wszędzie,
Utopie,
Uważaj z prawej,
W hołdzie Erykowi Rohmerowi,
W mroku czasów (w) Dziesięć minut później: wiolonczela,
Walki we Włoszech,
Weekend,
Wiatr ze wschodu,
Wielki oszust (w:) Najpiękniejsze oszustwa świata,
Wielkość i upadek drobnego przemysłu filmowego,
Włodzimierz i Róża,
Wolność i ojczyzna,
Wszyscy się przechadzaliśmy,
Wszystko w porządku,
Wybrane momenty z historii kina,
Zapłata z góry albo miłość w roku 2000,
Zdrowaś Mario,
Zmienić obraz,
Żołnierzyk,
Żyć własnym życiem
Obsada
Madeleine Assas, Ghalya Lacroix, Bérangère Allaux, Frédéric Pierrot, Harry Cleven
Opis filmu
W filmie tym Godard testuje swą ideę montażu wyłożoną w Histoire(s) du cinéma, której ważnym aspektem jest kwestia odpowiedzialności kina. Impulsem do zrealizowania tego dzieła był artykuł z „Le Monde”, którego autor, Philippe Sollers, krytykowal Susan Sontag za to, że wyjechała do pogrążonego w wojnie Sarajewa, by wystawić tam Czekając na Godota. Sollers pisał, że mieszkańcy Sarajewa mają już dość smutków, dlatego lepiej im zaproponować coś, co ich rozweseli. Godard podjął to wyzwanie i postanowił nakręcić film o grupie młodych ludzi, którzy podróżują do Sarajewa, by wystawić tam Musseta. Tematem nie jest jednak efekt ich podróży, ale sama droga. Podróż inicjuje Camille, córka starego reżysera, w którym dopatrzeć się można „zastępcy” samego Godarda, i zarazem wnuczka Alberta Camusa. Zabiera ona z sobą kuzyna i pokojówkę. W drodze dołącza do nich ojciec. Ich podróż jest okazją do rozważań nad historią Europy, polityką i muzyką. Ciekawym aspektem filmu jest miejsce, gdzie kręcono część zdjęć – za bazę serbskich oddziałów posłużyły ruiny posiadłości należącej kiedyś do dziadków Godarda. W ten sposób film ten mówi nie tylko o zniszczeniu Europy Południowej wskutek wojny, ale także o powolnej destrukcji, której narzędziem jest czas.
Ewa Mazierska
|
|
Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
|