English
Ciekawostki z przestrzeni NH
29 kwi 10
Dadaistyczno-surrealistyczna międzynarodówka we WRO pamięci Witkacego

Druga awangarda - tak historycy kina nazywają francuskie dadaistyczno-surrealistyczne eksperymenty z lat 20. W odróżnieniu od awangardy pierwszej, która była wcześniejsza i związana z nurtem impresjonizmu filmowego. Mimo wspólnych poszukiwań nowego języka awangardę pierwszą od drugiej różniło wpisywanie formalnych poszukiwań w ramy kina komercyjnego, często - jak pisze Jerzy Płażewski - w ramy banalnego melodramatu, schlebiającego gustom mas. Tymczasem druga awangarda:

"(...) świadomie oderwała się od widza, zwracając się do garstki koneserów, by w cieplarnianych warunkach doskonalić formy filmowego wyrazu i szukać istoty >czystego kina<. Znamienne przy tym, że deklarowana chętnie dążność do wyzwolenia kina spod wpływu innych sztuk (czytaj: teatru i literatury) nie przeszkadzała bynajmniej w krępowaniu filmu rygorami >innych sztuk<, muzyki (Dulac), czy malarstwa (Léger).

Twórcy awangardy (a byli to wyłącznie niemal amatorzy, ludzie spoza >branży<, często adepci innych dziedzin sztuki) wypowiadali się w krótkich metrażach o niskich kosztach produkcji. Ich utwory nigdy właściwie nie były osiągalne w normalnej dystrybucji - poza gronem przyjaciół twórca liczyć mógł na pomoc pierwszych klubów filmowych lub pierwszych kin specjalizujących się w >trudnym< repertuarze" (Jerzy Płażewski: Zuchwałość i bezpłodność awangardy [w:] Historia kina francuskiego).

Wrocławskie Centrum Sztuki WRO zaprasza w środę 5 maja, godz. 17:00 na DaDa. Pokaz filmów dadaistycznych. To kolejne wydarzenie, towarzyszące wystawie Psychoholizm - pokaz filmów autorstwa współczesnych Witkacemu twórców, podobnie jak on eksperymentujących z nowym medium. W programie znalazł się m.in. film jednego z największych artystów XX wieku Marcela Duchampa. Jego biograf Calvin Tomkins tak opisał Anemic Cinema:

"Film nakręcono w studio Mana Raya przy pomocy filmowca Marca Allégreta. Była to siedmiominutowa animacja dziewięciu kalamburowych zdań autorstwa Rrose Sélavy [pseudonim Duchampa]. Zdania, litera po literze, naklejone były w formie spirali na okrągłe czarne tarcze, przyklejone następnie do płyt gramofonowych. Wolno obracające się teksty przeplatane były zdjęciami Discs Bearing Spirals Duchampa - dziesięciu abstrakcyjnych rysunków, które pod wpływem obrotów zdawały się przybliżać i cofać w erotycznym rytmie. Premiera tego krótkiego filmu, zatytułowanego przez Duchampa Anemic Cinema, odbyła się w prywatnej sali projekcyjnej w Paryżu" (Calvin Tomkins: Duchamp. Biografia, Poznań 2001).


Program pokazu:

Fernand Léger, Dudley Murphy, Man Ray, Ballet Mécanique (1923/24)
Germaine Dulac, Themes and Variations (1928)
Rene Clair, Entr'acte (1924)
Man Ray, La Retour A La Raison (1923)
Man Ray, L'étoile De Mer (1928)
(występują: Alice (Kiki) Prin, Andre de la Riviere, Robert Desnos)
Marcel Duchamp, Anemic Cinema (1926)
Luis Buñuel, Un Chien andalou (Pies Andaluzyjski, 1929)
Man Ray, Emak Bakia (1936)

Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
PWŚCPSN
1819 20 21 22 23 24
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2011
aff@snh.org.pl
www.americanfilmfestival.pl
realizacja: Pracownia Pakamera