English
Główna
Aktualności

Amerykańscy mistycy reż. Alex MarAmerykańscy mistycy reż. Alex Mar
Aktualności
18 paź 10
Czy Ameryka to religijny supermarket?

Amerykańskie życie religijne stało się rynkiem oferującym wszelkie towary metafizyczno-duchowe. Coraz częściej zmieniający wyznanie Amerykanie mają w czym wybierać. Prezentowane w programie 1. AFF dokumenty, biorące udział w konkursowej sekcji American Docs, skupiają się na skrajnych obrazach życia religijnego w Ameryce, pokazują różne oblicza słynnej amerykańskiej religijnej żarliwości i jej konsekwencje.

Amerykańscy mistycy (reż. Alex Mar) to poetycki dokument o religijnych i społecznych outsiderach poszukujących własnej duchowej ścieżki. Wszyscy wiedzą, że Ameryka jest wolnym krajem, w którym kwitnie religijny pluralizm i gdzie każdy może wierzyć w to, co mu się podoba. Mało kto ma jednak pojęcie, jak wygląda życie radykałów, którzy oddalili się od religijnego mainstreamu obejmującego kilka najpopularniejszych wyznań. Film Alex Mar przedstawia poglądy i życie codzienne trzech młodych osób poruszających się po obszarze duchowej alternatywy.

Na przeciwnym biegunie znalazł się dokument Tyler Measom i Jennilyn Merten Synowie marnotrawni. To historia trzech nastoletnich chłopców, którzy opuścili Fundamentalistyczny Kościół Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich (FLDS), odizolowaną od świata wspólnotę religijną. Jej członkowie mieszkają na pograniczu Utah i Arizony. Porzucając zgromadzenie, stają się "zatraconymi synami", którzy odrzucili głoszony przez przywódcę sekty porządek. Przez trzy lata śledzimy ich losy: rozterki dorastania, problemy z odnalezieniem się w świecie poza wspólnotą, próby wydostania zeń nastoletniej siostry, której grozi aranżowane małżeństwo. Dzięki pomocy zamożnej rodziny, która wspiera wydalonych z FLDS, chłopcy starają się ułożyć sobie życie od nowa. Perspektywę młodych bohaterów wzbogacają wypowiedzi dorosłych uciekinierów, którzy pomagają wyjaśnić przemoc i psychologiczne manipulacje, składające się na życie w Kościele w Dniach Ostatnich. Przede wszystkim jednak film przypomina, że religijna psychoza oraz towarzysząca jej przemoc nie są wyłącznie domeną protestanckiego fundamentalizmu.

O amerykańskiej religijności oraz o związkach religii i polityki w USA pisze Stanisław Burdziej w książce Religia obywatelska w Stanach Zjednoczonych.

"Przesycony treściami religijnymi język przemówień prezydentów USA budzi w Europie liczne wątpliwości bądź niezrozumienie. Przywódcy Stanów Zjednoczonych posądzani są o instrumentalizację religii w celu uzyskania społecznego poparcia dla swych kontrowersyjnych decyzji, zwłaszcza w kontekście międzynarodowym. Sami Amerykanie są podzieleni co do rozumienia roli, jaką religia powinna odgrywać w życiu publicznym ich kraju. Przejawem tych dyskusji są toczące się lub niedawno rozstrzygnięte sprawy sądowe, w których skarżący dowodzili faktu naruszenia konstytucyjnej zasady separacji Kościoła i państwa w wielu przypadkach. Przedmiotem sporów były między innymi ekspozycje tablic z Dekalogiem na terenie należącym do państwa,wzmianka o Bogu w przyrzeczeniu wierności fladze narodowej (tzw. Pledge of Allegiance), jakim amerykańskie dzieci w szkołach publicznych co dzień rozpoczynają zajęcia, a także napis In God We Trust, który od 1956 roku jest narodowym mottem i widnieje na monetach oraz banknotach dolarowych. Mimo istnienia tych kontrowersji, znakomita większość Amerykanów nie tylko broni istniejącego status quo, ale chętnie widziałaby jeszcze większą obecność religii w życiu publicznym.

Socjologowie tłumaczą żywotność religii w amerykańskiej sferze publicznej na rozmaite sposoby, wskazując najczęściej pluralizm wyznań oraz wynikającą z niego konkurencję na religijnym "rynku" jako jej przyczyny (por. Finke 1997; Finke i Stark 1998). Tymczasem, moim zdaniem, obecność religijnych odniesień w dyskursie politycznym należy tłumaczyć raczej trwałością systemu symboli, mitów i wierzeń, jaki za Janem Jakubem Rousseau, a znacznie później, na gruncie amerykańskim, za Robertem N. Bellahem określić można mianem religii obywatelskiej (...)".

Stanisław Burdziej: Religia obywatelska w Stanach Zjednoczonych

Religie w USA (mapa)

Tomasz Zalewski: Cukierkowa religia w USA. Bóg w wersji light (Polityka)

 

Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
PWŚCPSN
1819 20 21 22 23 24
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2011
aff@snh.org.pl
www.americanfilmfestival.pl
realizacja: Pracownia Pakamera