English
Opisy filmów
Seanse
22 lipca, 15:45
30 lipca, 15:45
Pokazywany w Werner Nekes - filmy krótkie razem z:
gurtrug nr 1, jüm-jüm, Kelek, vis-à-vis
  Metka
Czy chcesz obejrzeć ten film?
tak!niemoże
Zapisz
Udostępnij opis
Metki innych
zielone: 32
żółte: 19
czerwone: 88
percepcja/eksperyment
~ sim.gishel
"eksperymentuje z ruchomym obrazem"
~ blyszczacyszesciostrzal
Werner Nekes - filmy krótkie
96’
napisy: polskie i angielskie
gurtrug nr 1
gurtrug no. 1 / gurtrug Nr. 1
RFN 1967 / 12’
reżyseria: Werner Nekes
scenariusz: Werner Nekes
zdjęcia: Werner Nekes
montaż: Werner Nekes
opracowanie muzyczne: Werner Nekes
producent: Werner Nekes
właściciel praw: Werner Nekes
wersja językowa: bez dialogów
barwa: kolor

O gurtrug nr 1 Stan Brakhage powiedział: Od czasu filmów Petera Kubelki to pierwszy europejski film, który naprawdę lubię. Na łące znajduje się 26 osób i dwa konie. Ich chaotyczny ruch widzimy w planie ogólnym, z ptasiej perspektywy. Muzyka i chwile ciszy, nieruchoma kamera, pozornie jedno długie ujęcie przerywane jednosekundowymi przebitkami. Dlaczego pozornie? Bo Werner Nekes bawi się percepcją widza (niem. Trug – złudzenie), utrudniając uchwycenie powtarzalności w rozbieżnym ruchu ludzi. Tym samym zmusza do zastanowienia się nad możliwościami medium.

 


jüm-jüm
RFN 1967 / 10’
reżyseria: Werner Nekes, Dore O.
scenariusz: Werner Nekes
zdjęcia: Werner Nekes
montaż: Werner Nekes
opracowanie muzyczne: Werner Nekes
obsada: Dore O.
producent: Werner Nekes
właściciel praw: Werner Nekes
wersja językowa: bez dialogów
barwa: kolor

Krótkometrażowy jüm-jüm Werner Nekes zrealizował wraz z żoną, Dore O., w 1967 roku. Przez 10 minut obserwujemy ciało kołyszącej się dziewczyny na tle ekranu z fallicznym motywem. Jednak prosty ruch, poprzez cięcia montażowe, został poddany dodatkowej fragmentaryzacji, tworząc nowy rytm. Swoiste wizualne staccato. W swoim filmowym eksperymencie Nekes i Dore O. uciekają od literackości filmu, budując pomost między sztuką ruchomych obrazów a sztukami pięknymi.


Kelek
RFN 1968 / 60’
reżyseria: Werner Nekes
scenariusz: Werner Nekes
zdjęcia: Werner Nekes
montaż: Werner Nekes
producent: Werner Nekes
właściciel praw: Werner Nekes
wersja językowa: bez dialogów
barwa: cz.-b.

Kolejny eksperyment Wernera Nekesa, w którym twórca eksploruje formalne możliwości filmowego medium, analizując jednocześnie jego tożsamość. Czarno-biały Kelek rozgrywa się w ciszy. Widzimy park, po którym reżyser idzie z kamerą. Następnie z „żabiej perspektywy”, a konkretniej – z perspektywy piwnicy, obserwujemy hamburską ulicę. Kamera umieszczona jest w dziwnych miejscach, na przykład pod spódnicą dziewczyny, ale czasem w niemal dokumentalny sposób rejestruje życie ulicy. Przy czym nie podąża za ludźmi, to oni przypadkowo wchodzą w jej zasięg.

Kelek to film o patrzeniu. Nekes przyjmuje zaskakujące punkty widzenia, cały czas stawiając widza w pozycji voyeura. Podglądacki charakter kina wynika zarówno z obserwacji rzeczywistości, jak i z ciekawości tego, co zakazane, stanowiące tabu. Podstawowe znaczenie pojęcia voyeuryzm wiąże się przecież z erotyką. Werner Nekes podąża tym tropem, sceny miejskie kontrapunktując sekwencjami będącymi swoistą grą z pornografią. Jednak niemiecki reżyser równocześnie ucieka od rzeczywistości, interweniując w nią poprzez zabiegi czysto formalne, jak przyspieszony ruch czy negatywowe zdjęcia scen erotycznych. Dzięki temu jego minimalistyczny, niemy film zyskuje walor muzyczny.


vis-à-vis
RFN 1968 / 14’
reżyseria: Werner Nekes
scenariusz: Werner Nekes
zdjęcia: Werner Nekes
montaż: Werner Nekes
obsada: Gerhard Büttenbender, Katja, Heinz Kapp, Joachim Wolf, Dore O., Werner Nekes
producent: Werner Nekes
właściciel praw: Werner Nekes
wersja językowa: bez dialogów
barwa: cz.-b.

Naprzeciwko kamery siedzi sześć osób i w bezruchu, jakby pozując do fotografii, patrzy w obiektyw. Nic się nie dzieje. Jedno ujęcie trwające 14 minut. Lecz Werner Nekes i tym razem eksperymentuje z ruchomym obrazem. Choć vis-à-vis wydaje się być zaprzeczeniem idei filmu, to paradoksalnie reżyser zbliża się tu w najbardziej subtelny sposób do jego istoty. Kamera, rejestrując obraz, utrwala nawet minimalny ruch. Bohaterowie portretu Nekesa są przecież żywymi ludźmi.

Moje AFF
Strona archiwalna 1. edycji (2010 rok)
Przejdź do strony aktualnej edycji festiwalu:
www.americanfilmfestival.pl
Nawigator
październik 2010 (1. edycja)
PWŚCPSN
1819 20 21 22 23 24
Skocz do cyklu
Szukaj
filmu / reżysera / koncertu:
© Stowarzyszenie Nowe Horyzonty 2010-2011
aff@snh.org.pl
www.americanfilmfestival.pl
realizacja: Pracownia Pakamera